Het Lab

Creatieve ideeën om het dagelijkse schoolleven een beetje makkelijker te maken. Voor jezelf, maar vooral voor je leerlingen.

Klaar voor de start

Het blijft grappig om te merken. Na een lange zomervakantie lijken alle kinderen in eens een stuk groter te zijn. Het lijkt niet alleen zo…. Het is echt waar! Zonlicht, maar ook rust blijken een positief effect op groeihormonen te hebben. Een goed moment dus om kritisch naar alle tafeltjes en stoeltjes te kijken. Kloppen de verhoudingen nog voor het betreffende kind??? Een goede zithouding vormt namelijk letterlijk een stevige basis voor het kind om aan tafel te werken. Op deze manier bied je de romp stabiliteit en kunnen de handen en vingers nauwkeurig fijn-motorische taken uitvoeren, zoals bijvoorbeeld bij knutselen en schrijven.

Bedenk trouwens bij het zoeken naar een goede tafel en stoel dat niet alle kinderen dezelfde lichaamsverhoudingen hebben. En zoek ook eens buiten de standaard combinatie van stoel met tafel. Soms is het voor een kind juist beter om een tafel te hebben van een grotere maat of andersom.

Even puzzelen, maar het resultaat mag er zijn…..

SchoolSkills Lab | De Parel Haarlem

Zomer!

SchoolSkills Lab | De Parel Haarlem

Heerlijk hij staat weer voor de deur…. Een super lange zomervakantie! Kom maar op met die warme zomerse avonden, ijsjes, lome stranddagen en allerlei andere genietmomenten. Even bijkomen van de schooldrukte, zodat je na 6 weken weer met nieuwe energie kunt starten met een heel nieuw schooljaar vol uitdagingen.

Voor de oudste kleuters ligt de uitdaging in de overgang naar groep 3. Een bijna magische stap, want daar begint het ‘echte’ lezen en schrijven. Dit vraagt de nodige fijne vaardigheden van handen en vingers. Sommige kinderen kunnen hiervoor nog wel een duwtje in de goede richting gebruiken. Zes zomerse vakantieweken laten zich hier uitstekend voor lenen….

Oefenen hoeft namelijk helemaal niet saai te zijn of beperkt te blijven tot school. Ouders en kinderen kunnen ook thuis of voor de tent aan de slag met leuke spelletjes. Denk eens aan reisspelletjes.  Het kleine formaat biedt allerlei oefen-uitdagingen voor de hand. Zo kun je bij vier-op-een-rij een kind stimuleren meerdere schijfjes in een hand te houden en vervolgens deze een voor een manipulerend naar voren in de hand te verplaatsen, zodat je deze in het ‘rek’ kan plaatsen. Ook allerlei kaartspellen kunnen de handmotoriek stimuleren, bijvoorbeeld door het omdraaien van de kaartjes of het in een hand tellen van de kaarten. Misschien leuk om ouders via een nieuwsbrief hierin op ideeën te brengen en te prikkelen!

Fijne zomer!!!

Drie ei is een Paasei!

Met de lente voor de deur komt Pasen ook rap dichterbij. Een vrolijk thema om in allerlei knutselwerkjes te verwerken, maar soms moet er ook ‘echt’ gewerkt worden. Wat is nu leuker om dit op een creatieve manier te doen. Dan voelt het niet als werken, maar stiekem wordt er natuurlijk wel heel hard geoefend! Een gelamineerd paasei biedt mogelijkheden…

Met klei kunnen de kinderen het ei op allerlei manieren versieren. Afhankelijk van de leeftijd en het niveau van het kind kun je de opdracht aanpassen. Jonge kinderen kunnen met twee handen balletjes en ‘sliertjes’ maken en zo een vrolijk ei maken. Voor oudere kinderen kun je de opdracht moeilijker maken door ze alleen met de voorkeurshand balletjes te laten maken. Het paasei kan ook met whiteboard stiften versierd worden, bijvoorbeeld met schrijflussen of woorden die met Pasen te maken hebben.

SchoolSkills Lab | De Parel Haarlem

Pijpenragers

SchoolSkills Lab | De Parel Haarlem

Ze zijn er in allerlei kleuren en spreken kinderen sterk tot de verbeelding, maar echt er iets van knutselen blijkt soms lastig te zijn. Behalve natuurlijk de welbekende ‘herfst-kastanje-spin’! Gelukkig zijn de pijpenragers ook leuk te gebruiken voor andere doeleinden, zoals het rijgen van kralen. Juist door de stevigheid van de ragers zijn ze uitermate geschikt om kralen te rijgen. Er hoeft geen knoopje in, de draad splijt niet en is goed te sturen. Dit vergroot de kans op een succeservaring en dus blije gezichten van trotse kinderen!

Wanneer je er naast een motorisch leermoment ook een cognitief leermoment van wilt maken, zijn alfabet-letters een aanrader! In combinatie met verschillende afbeeldingen, kun je leerlingen uitdagen het woord te rijgen. Een leuke en creatieve aanvulling op de reguliere taallessen.

Kijk voor verschillende bont gekleurde en blanke alfabetkralen op www.toys42hands.nl

Letterknijper

De interesse in letters en het maken van woorden loopt vaak vooruit op de ontwikkeling van de schrijfvaardigheid. Er zijn duizend-en-een manieren te verzinnen om kinderen toch met letters aan de slag te laten gaan. De letterknijper is er een van!

En je kunt het compleet zelf maken!!!
Maak gelamineerde kaartjes van verschillende afbeeldingen, bijvoorbeeld een sok, boom, huis, tent etc. Onder iedere afbeelding maak je een drietal vakjes met letters, waaronder de beginletter van het woord. Het kind plaatst per woord een knijper op de beginletter van het betreffende woord.

Twee vliegen in een klap.

Het kind leert klank en tekens te koppelen èn oefent gelijktijdig de fijne motoriek!!!
Voor de gevorderde letterknijper kun je gebruik maken van paperclips in plaats van knijpers. Meerdere paperclips in de hand maken de oefening zelfs voor experts geschikt!!!

SchoolSkills Lab | De Parel Haarlem

Santa Claus is coming

SchoolSkills Lab | De Parel Haarlem

Nu de kerst voor de deur staat, is er voor kinderen natuurlijk niets leukers dan allerlei leuke kerstopdrachten te maken. Mijn dochter van 4 lijkt soms een ware knutselfabriek. Hele stapels papier komen er mee van school en ook thuis is ze lekker actief. Natuurlijk mag er niets weggegooid worden!!!
Ik word dus erg blij van tijdelijke knutsels, zoals deze kerstboompjes. Lamineer een afbeelding van een kerstboom en versier hem op allerlei manieren. Bijvoorbeeld met bolletjes en sliertjes klei als kerstballen en –slingers of teken de ballen met white board stiften.

Maar ook stickers kunnen de kerstboom laten stralen. Op een creatieve manier wordt zo de fijne motoriek geoefend.
Dochter blij met een mooi werkje en ik ook aangezien dat iets scheelt op de papierberg die inmiddels op haar bureautje is ontstaan.
Wanneer de boom de moeite van het bewaren waard is, kun je natuurlijk altijd een fotootje maken. Leuk voor in een plakboek!

Fijne kerst…..!

Wiebelen en friemelen

Je hebt kinderen in de klas die nooit kunnen stilzitten. Ze wiebelen, wippen, friemelen en draaien. Van die drukke kinderen tegen wie je als leerkracht duizend keer moet zeggen: hou toch eens op, zit stil, let op! En er zijn kinderen die niet betrokken lijken. Ze dromen weg, verschuilen zich in hun capuchon. Hallo, contact! Doe je mee of niet?……
In dit boek gaan Carmen Lamp (pedagoog) en Monique Thoonsen (pedagoog, fysiotherapeut) in op dit gedrag. Waar komt het vandaan? En wat blijkt…. vaak is het heel nuttig! Ze hebben allerlei trucjes verzonnen om zichzelf bij de les te houden.

Met deze informatie kun je als leerkracht inspelen op dit gedrag en het kind ‘daadwerkelijk’ zien. Dat geeft niet alleen een boost aan het zelfvertrouwen, maar ook aan de schoolprestaties! De schrijvers geven in het boek allerlei praktische tips die in de klas kunnen worden toegepast. De moeite van het lezen waard!

Wiebelen en friemelen in de klas|Carmen Lamp, Monique Thoonsen|ISBN 9789491806575 |€ 24,95

SchoolSkills Lab | De Parel Haarlem

Schrijfkat

SchoolSkills Lab | De Parel Haarlem

Met tranen in haar ogen kijkt ze me aan: ‘maar dan zie ik je nooit meer… en wat moet ik dan doen als mijn stokje weer weg is?’
Ze kwam bij me met een onleesbaar handschrift. De vorm van de letters klopte wel ongeveer, maar op de lijn schrijven was moeilijk, de grootte van de letters was onregelmatig en alle woorden zaten aan elkaar. Een schrift met steunlijnen bracht al verbetering, maar wat haar echt geholpen heeft, was een schrijfkat: haar ‘stokje’ Die maakten we als volgt: neem een ijsstokje en plak hier een dun stukje washi tape omheen. Teken nu een kat: de romp op de tape, de kop en de staart er boven en onder.

De schrijfkat ligt altijd op haar werk als een geheugensteuntje hoe de letters op de lijn horen te liggen. De romp van de letters blijft net als de romp van de kat tussen de lijnen. De stokken en lussen horen erboven en eronder net als de kop en de staart van de kat. Het stokje zelf gebruikt ze om spaties tussen de woorden af te meten.
En inderdaad raakt de kat regelmatig weg. Om na verloop van tijd op de vreemdste plekken weer op te duiken… of niet. Gelukkig is haar klas naast mijn werkruimte, dus mag ze altijd langskomen voor een nieuw ‘stokje’

Niet weggooien!

Wordt jij ook zo blij van een nieuw doosje was- of pastelkrijtjes? Alle kleurtjes netjes naast elkaar, nog helemaal ongebruikt… Maar gooi die bak met kleine stompjes niet weg. Tekenen hiermee stimuleert kinderen om een driepuntgreep te gebruiken: een klein stompje kun je nu eenmaal moeilijk anders vasthouden dan met je vingertoppen!

En niet alleen bij de kleuters. Ook in de midden- en bovenbouw zijn er genoeg leuke tekenactiviteiten met krijtjes te bedenken.  Of maak gewoon je rekenwerk eens met waskrijt op een groot vel papier. Elke regel in een ander kleurtje en ook sommen zijn kunst.

SchoolSkills Lab | De Parel Haarlem

Armbandje

SchoolSkills Lab | De Parel Haarlem

Mijn zoon in groep vier heeft nog niet zo’n mooie pengreep. Hij weet wel hoe het moet, maar het liefst houdt hij nog steeds zijn pen met vijf vingers vast. Daarom heeft hij een Handiwriter schrijfarmbandje. Het zachte bandje gaat om zijn pols met zijn pen in een kleine lus. Hierdoor valt de pen goed in zijn webspace. Aan het armbandje zit een bedeltje dat hij met pink en

ringvinger vasthoudt. Zo stimuleert het de tweedeling in de hand en dwingt het hem om een driepuntsgreep te gebruiken. Als hij gaat tekenen of kleuren, blijft het armbandje gewoon om zijn pols en zijn (kleur)potloden passen er ook in. (onder andere te koop bij de schrijfvriend)

Egeltje knippen

Het kan nog net voor de sintdrukte: een fijne herfstknutsel. Deze is voor de jongste kleuters, de beginnende knippertjes. Om te laten zien dat je helmaal niet zo goed hoeft te kunnen knippen om iets leuks te maken en dan ook nog zonder veel voorwerk van de juf.

Knip een stevig, bruin, rond blaadje doormidden. De betere knippers kunnen dit zelf, de echte beginners kunnen dan de andere helft gebruiken. Geef je egel een neus en ogen. Knip nu stekels over het hele lijf door vanaf de rand in te knippen. Stimuleer kinderen om één grote knip te maken en let natuurlijk op de schaargreep.

SchoolSkills Lab | De Parel Haarlem

Heb jij ook een goed idee om het dagelijks schoolleven makkelijker te maken? Laat het ons weten en wie weet vind je je idee terug in Het LAB.