Het Lab

Creatieve ideeën om het dagelijkse schoolleven een beetje makkelijker te maken. Voor jezelf, maar vooral voor je leerlingen.

Chillen…, maar niet op de billen!

Het winterseizoen leent zich er uitstekend voor. Met een kleedje, in een behaaglijk warm huis lekker luierend binnen zitten. Genietend van een boek, film of een leuk spelletje spelend.

Nu is het bij baby’s bekend dat het belangrijk is om regelmatig overdag op de buik te liggen. Deze ‘tummy-time’ stimuleert de motorische ontwikkeling. Om te kunnen zien wat er om hen heen gebeurt, tillen ze het hoofd op. Op deze manier worden de nek- en rugspieren getraind. Later leren baby’s vanuit buikligging de armen te gebruiken als steun. Al vroeg wordt er dus al hard gewerkt om een stabiele uitgangshouding te kunnen handhaven. Dit heb je later nodig wanneer je bijvoorbeeld je aan tafel wilt werken. Voor sommige oudere kinderen blijkt het lastig te zijn om buikligging vol te houden. Zij ‘storten’ in en leunen met hun hoofd op de armen, gaan half op hun zij liggen of erg wiebelen. Deze kinderen hebben onvoldoende kracht in onder andere de rompspieren om zich langere tijd op te richten. 

Gelukkig zijn spieren heel goed trainbaar. Op oudere leeftijd kun je dus nog prima aan spierverstering werken. Biedt het kind regelmatig een activiteit aan die liggend op de buik kan worden uitgevoerd. Doordat je wordt uitgedaagd je op te richten, worden de spieren getraind. En met de sterker wordende rompspieren lukt het steeds beter om de buikligging vol te houden.

Pak in deze wintermaanden dus eens vaker een kleedje, thuis of op school en speel met de kinderen op de grond. Maak een puzzel, speel een spelletje, lees een boekje of kijk gezellig samen een film. ‘Al chillend’ wordt er dan ook hard gewerkt!

Old-school

SchoolSkills Lab | De Parel Haarlem

Sommige dingen roepen direct herinneringen op. Toen ik laatst in de kamer van een collega allerlei brooddeeg-creaties zag liggen die ze samen met kinderen had gemaakt, had ik direct een ‘trip down memory-lane’. Menig brooddeeg-figuur heb ik geknutseld!

Het leuke van ‘brooddegen’ is dat het allerlei oefenmogelijkheden voor de kinderen biedt. Het verzamelen en afwegen van de ingrediënten vraagt nauwkeurigheid.

Het kneden van het deeg en het vormen van de figuren geeft heel veel tactiele prikkels via de handen, maar prikkelt tegelijkertijd ook de creativiteit. En tot slot het instellen van de over en het verven van de creaties.

Mogelijkheden te over dus! Niet ouderwets aan, maar juist een leuke manier voor kinderen om al knutselend heel veel te ervaren!

Klaar voor de start

Het blijft grappig om te merken. Na een lange zomervakantie lijken alle kinderen in eens een stuk groter te zijn. Het lijkt niet alleen zo…. Het is echt waar! Zonlicht, maar ook rust blijken een positief effect op groeihormonen te hebben. Een goed moment dus om kritisch naar alle tafeltjes en stoeltjes te kijken. Kloppen de verhoudingen nog voor het betreffende kind??? Een goede zithouding vormt namelijk letterlijk een stevige basis voor het kind om aan tafel te werken. Op deze manier bied je de romp stabiliteit en kunnen de handen en vingers nauwkeurig fijn-motorische taken uitvoeren, zoals bijvoorbeeld bij knutselen en schrijven.

Bedenk trouwens bij het zoeken naar een goede tafel en stoel dat niet alle kinderen dezelfde lichaamsverhoudingen hebben. En zoek ook eens buiten de standaard combinatie van stoel met tafel. Soms is het voor een kind juist beter om een tafel te hebben van een grotere maat of andersom.

Even puzzelen, maar het resultaat mag er zijn…..

SchoolSkills Lab | De Parel Haarlem

Zomer!

SchoolSkills Lab | De Parel Haarlem

Heerlijk hij staat weer voor de deur…. Een super lange zomervakantie! Kom maar op met die warme zomerse avonden, ijsjes, lome stranddagen en allerlei andere genietmomenten. Even bijkomen van de schooldrukte, zodat je na 6 weken weer met nieuwe energie kunt starten met een heel nieuw schooljaar vol uitdagingen.

Voor de oudste kleuters ligt de uitdaging in de overgang naar groep 3. Een bijna magische stap, want daar begint het ‘echte’ lezen en schrijven. Dit vraagt de nodige fijne vaardigheden van handen en vingers. Sommige kinderen kunnen hiervoor nog wel een duwtje in de goede richting gebruiken. Zes zomerse vakantieweken laten zich hier uitstekend voor lenen….

Oefenen hoeft namelijk helemaal niet saai te zijn of beperkt te blijven tot school. Ouders en kinderen kunnen ook thuis of voor de tent aan de slag met leuke spelletjes. Denk eens aan reisspelletjes.  Het kleine formaat biedt allerlei oefen-uitdagingen voor de hand. Zo kun je bij vier-op-een-rij een kind stimuleren meerdere schijfjes in een hand te houden en vervolgens deze een voor een manipulerend naar voren in de hand te verplaatsen, zodat je deze in het ‘rek’ kan plaatsen. Ook allerlei kaartspellen kunnen de handmotoriek stimuleren, bijvoorbeeld door het omdraaien van de kaartjes of het in een hand tellen van de kaarten. Misschien leuk om ouders via een nieuwsbrief hierin op ideeën te brengen en te prikkelen!

Fijne zomer!!!

Drie ei is een Paasei!

Met de lente voor de deur komt Pasen ook rap dichterbij. Een vrolijk thema om in allerlei knutselwerkjes te verwerken, maar soms moet er ook ‘echt’ gewerkt worden. Wat is nu leuker om dit op een creatieve manier te doen. Dan voelt het niet als werken, maar stiekem wordt er natuurlijk wel heel hard geoefend! Een gelamineerd paasei biedt mogelijkheden…

Met klei kunnen de kinderen het ei op allerlei manieren versieren. Afhankelijk van de leeftijd en het niveau van het kind kun je de opdracht aanpassen. Jonge kinderen kunnen met twee handen balletjes en ‘sliertjes’ maken en zo een vrolijk ei maken. Voor oudere kinderen kun je de opdracht moeilijker maken door ze alleen met de voorkeurshand balletjes te laten maken. Het paasei kan ook met whiteboard stiften versierd worden, bijvoorbeeld met schrijflussen of woorden die met Pasen te maken hebben.

SchoolSkills Lab | De Parel Haarlem

Pijpenragers

SchoolSkills Lab | De Parel Haarlem

Ze zijn er in allerlei kleuren en spreken kinderen sterk tot de verbeelding, maar echt er iets van knutselen blijkt soms lastig te zijn. Behalve natuurlijk de welbekende ‘herfst-kastanje-spin’! Gelukkig zijn de pijpenragers ook leuk te gebruiken voor andere doeleinden, zoals het rijgen van kralen. Juist door de stevigheid van de ragers zijn ze uitermate geschikt om kralen te rijgen. Er hoeft geen knoopje in, de draad splijt niet en is goed te sturen. Dit vergroot de kans op een succeservaring en dus blije gezichten van trotse kinderen!

Wanneer je er naast een motorisch leermoment ook een cognitief leermoment van wilt maken, zijn alfabet-letters een aanrader! In combinatie met verschillende afbeeldingen, kun je leerlingen uitdagen het woord te rijgen. Een leuke en creatieve aanvulling op de reguliere taallessen.

Kijk voor verschillende bont gekleurde en blanke alfabetkralen op www.toys42hands.nl

Letterknijper

De interesse in letters en het maken van woorden loopt vaak vooruit op de ontwikkeling van de schrijfvaardigheid. Er zijn duizend-en-een manieren te verzinnen om kinderen toch met letters aan de slag te laten gaan. De letterknijper is er een van!

En je kunt het compleet zelf maken!!!
Maak gelamineerde kaartjes van verschillende afbeeldingen, bijvoorbeeld een sok, boom, huis, tent etc. Onder iedere afbeelding maak je een drietal vakjes met letters, waaronder de beginletter van het woord. Het kind plaatst per woord een knijper op de beginletter van het betreffende woord.

Twee vliegen in een klap.

Het kind leert klank en tekens te koppelen èn oefent gelijktijdig de fijne motoriek!!!
Voor de gevorderde letterknijper kun je gebruik maken van paperclips in plaats van knijpers. Meerdere paperclips in de hand maken de oefening zelfs voor experts geschikt!!!

SchoolSkills Lab | De Parel Haarlem

Heb jij ook een goed idee om het dagelijks schoolleven makkelijker te maken? Laat het ons weten en wie weet vind je je idee terug in Het LAB.